הפשיעה בקרב בני נוער היא תופעה שיש למגר מייד עם היווצרותה
גיל ההתבגרות נחשב לתקופה מועדת לפורענות בכל הקשור אל בני הנעורים, אשר נפשם הסוערת ממילא, גורמת לחלק מהם להידרדר למעשי עבריינות ובכך לקלקל לעצמם את העתיד. היקפה של הפשיעה בקרב בני נוער בישראל ובעולם, הינו נושא שעולה לשיח הציבורי רק כאשר מתרחש אירוע יוצא דופן או פשע נורא במיוחד. בפועל, לעומת זאת, התופעה מתקיימת מדי יום ביומו ובאה לידי ביטוי בכמויות בלתי נתפסות. אלו הם מעשי פשע שנחשבים ל”קלים” ואינם מגיעים למהדורת החדשות, אך יש להם השפעה מחלחלת ומצטברת אשר מובילה להיווצרותו של דור חדש של נערים פושעים, ללא הפסקה. התופעה מתרחשת בהיקפים הולכים וגדלים ומשום כך חשוב לעסוק בה על בסיס קבוע, תוך ניסיונות חוזרים ונשנים להתמודד מולה ולנסות למנוע ממנה לצמוח.
מהו היקפה של הפשיעה בקרב בני נוער בישראל?
הנזק הכלכלי שנגרם לעסקים בגלל מקרי עבריינות נוער שמתרחשים מדי שנה, הולך וגדל למרבה הצער. המשמעות היא שהפשיעה המשויכת לנערים בגילאי בית הספר התיכון, למעשה איננה מטופלת כראוי והנוער הזה לא מקבל את התמיכה והסיוע, להם הוא זקוק כל כך ושעשויה להפסיק את הצמיחה הלא רצויה של התופעה. במספרים מדובר במיליוני שקלים בכל שנה מחדש, אשר יורדים לטמיון בשל גניבות, נזקי רכוש ופשעי סמים. היקף העבריינות גם בקרב קטינים צעירים במיוחד, שגילם הוא סביב 12 עד 15, עולה אף הוא והבעיה הופכת עם הזמן לתופעה בעלת ממדים עצומים. ההתמודדות עם בעיה בהיקף כזה, אם כן, צריכה להתחיל בגילאים צעירים עוד יותר ואולי אפילו כבר בבית הספר היסודי, כאשר הפוקוס חייב להיות בעיקר על מניעה.
כיצד מתמודדים עם נוער שמידרדר לפשע?
כאשר בני נוער נקלעים לסיטואציות המסבכות אותם והם נגררים למעשי פשע, במקרים רבים מדובר על פסיביות של נערים חלשים, אל מול פושעים מנוסים ומבוגרים יותר. חוסר ביטחון, הרצון להשתלב בחברה והיעדר דמות סמכותית ברקע, הם קרקע פורייה להיווצרותו של נוער פושע. היכולת של הסביבה להכיל צעירים שמתנהגים בצורה כזו היא מינימלית, במקביל לעובדה שרבים מהם נפלטים מהם מאוד ממערכת החינוך.
המצב הזה הופך לאבסורד, כיוון שהפתרון האמיתי לבעיית העבריינות הזו, שהוא יצירת רשת תמיכה על ידי המבוגרים העוטפים את סביבתם של אותם בני נוער, איננו בר יישום אם הצעירים חשים בודדים בעולמם. כאשר הנערים הללו פחות ופחות מוקפים במבוגרים אכפתיים ככל שחולף הזמן, הם עלולים לקבל עזרה רק כשהם כבר מסובכים כל כך, עד כי קשה לשקם אותם. הכלה של אנשי מקצוע וסיוע משפטי במידת הצורך, כמו גם נטילת אחריות של הנהגות הערים השונות ויצירת תעסוקה לבני נוער, שאינה קשורה בלימודים – מהווים את המפתחות לעצירת כדור השלג הזה וליצירת מציאות אחרת.